
Moeten de kinderen ‘bijgeschoold’ worden of het onderwijs-systeem zelf?
Als het schoolsysteem een bedrijf zou zijn en de kinderen de werknemers, dan lijkt het onderwijs failliet te gaan.
Er is uitval en stress. Kinderen worstelen en ouders worstelen.
We zien symptoombestrijding; kindercoaches, weerbaarheidstraining, huiswerkbegeleiding, psychologen en labels, heel veel labels.
Dit is niet meer dan een pleister op een wond.
Wat we ook zien zijn bevlogen docenten met hoge werkdruk. Leerkrachten die keihard werken voor weinig geld. Juffen en meesters die het allerbeste met de kinderen voor hebben.

Cookie cutter systeem
Worden kinderen opgeleid tot de burgers die we nodig hebben in deze maatschappij? Als je onderwijs in koekjesvorm blijft aanbieden, zal er nooit de flexibiliteit en creativiteit komen die de snel veranderende samenleving nodig heeft.
Is de vormgeving en invulling van het onderwijs nog wel van deze tijd?
En wat gebeurt er met de kinderen die niet ‘gemiddeld’ zijn?
Wat als de cookie cutter jou niet past? Ligt het dan aan jou of aan het vormpje?

Met deze portretserie schijn ik licht op de wortels van ons schoolsysteem.
Niet met een veroordelend vingertje, maar met de vraag: wat is nodig om onze kinderen te laten ontwikkelen tot levenslustige, talentvolle en krachtige burgers?
Deze buiten-gewone kinderen gooien een steentje in het water. De eerste rimpeling zal zich verspreiden en hopelijk mijlenver een golf veroorzaken.
Wil je bijdragen als deelnemer?
Een speciaal dankwoord aan Roel Stevens van Nine Dots Academy, die mij tijdens dit project coacht en een grote bijdrage levert aan wat het is geworden.