Afgelopen woensdag ontmoette ik Pascal Neleman voor een gesprek in mijn studio. Als fotograaf lever ik mijn bijdrage aan onderwijs-hervorming, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Wat we nodig hebben is een web van professionals en ervaringsdeskundigen, die samen op zoek gaan naar duurzame veranderingsprocessen.
Pascal weet alles van zintuigen en hoe onze omgeving ons beïnvloedt. Ze focust hierbij op scholen. De resultaten van haar suggesties zijn erg belangrijk; kinderen voelen meer rust en focus.
Pascal:
“Onze omgeving geeft ons bewust en vooral onbewust heel veel informatie. Waar we naartoe kunnen, wat er te doen is, bij wie we moeten zijn, de identiteit van de bewoners/gebruikers of het gevaarlijk is of juist fijn. Die informatie heeft een grote invloed op ons functioneren en ons gedrag.
Uit onderzoek blijkt dat door hier aandacht aan te geven wel 20-25% verbetering haalbaar is op zaken als o.a. leerrendement, rust, cognitie, concentratievermogen en welbevinden.
Na samen met de onderwijsprofessional te kijken naar de informatie die de leeromgeving onbewust geeft, brengen we verbeteringen aan om meer resultaat te halen uit de aanwezige middelen.
Dit betekent werken aan harmonie (is orde en variatie) en leesbaarheid van de ruimte én gebruikte middelen.”