Luca

Luca (13) schrijft zelf :

“Ik vind school op zich wel leuk. Ooit wilde ik voor het hoogst haalbare niveau gaan. Vreemde talen leren, nieuwe vakken, etc.

Ik had gekozen voor een school waar je in je eigen tempo kon leren, dus vind je iets makkelijk, dan kun je vooruit werken en andersom.

Alleen de docenten konden daar niet mee omgaan. Liever iedereen hetzelfde, lekker makkelijk.

Maar zo werkt het voor mij niet.

Omdat ik autisme heb, vind ik het moeilijk om emoties te begrijpen, ook bij mezelf.

Op de niet fijne momenten weet ik dan niet goed wat ik voel of moet doen. Dat maakt het nog lastiger.

Aan de buitenkant lijkt het dan alsof het me niks doet, maar van binnen voelt het wel een storm. En kan ik nergens meer op focussen.

Een keer heeft een groepje kinderen me in een hoek geduwd. Ze stelden vervelende vragen, over wie of wat ik nu eigenlijk ben. Ik wilde gewoon naar mijn les toelopen en dat lukte niet.

Ze waren met heel veel en dat voelde niet fijn. Ze zaten aan mijn spullen en trokken m’n tas kapot. Ook verstopten ze spullen uit m’n tas.

Niemand wilde me helpen.

Ik zou willen dat school leuk is. Dat ik me er fijn en veilig kan voelen.

Ik zou ‘s morgens op school willen komen en dan kunnen bepalen wat ik die dag wil leren.

Dat ik alleen in een klas zit.

Vooral creatieve vakken, muziekinstrumenten waar ik uit kan kiezen, kookles.

En als ik “vol” zit, dat ik dan naar huis kan.

Niet zo heel veel leerkrachten. Goed is goed, ook al reken ik iets op een andere manier uit, maar het antwoord is goed, dat het dan ook goed is.

Ik zou mijn hond Binck mee willen nemen als ik dat wil.

Maar het liefst zou ik willen dat ik gewoon naar mijn oude school terug zou kunnen.

Niet elk kind is hetzelfde. We hebben allemaal iets anders nodig. Nu moet je op school mee met de rest en als dat niet lukt, pas je niet op die school.

In Nederland heeft ieder kind recht op onderwijs, maar wat als dat onderwijs of de vorm van onderwijs niet past?

Wat als er wel een school is die past, maar €500,- per maand kost en je ouders dat niet kunnen betalen?

Wat als je geen wit schaap in de kudde bent, maar een zwart schaap, vol idealen, dromen en goeds voor anderen en ze je niet in de kudde toelaten?

Nederland zegt tolerant te zijn, maar op school is dat echt niet zo.

Kijk naar het individu en pas daar je lesstof op aan. Laat een kind zijn talenten ontwikkelen ipv steeds de moeilijkheid te moeten herhalen en dus motivatie te verliezen.

Lukt het niet op de standaard manier, durf dan buiten de kaders te gaan.

Ik zou willen dat er meer oog was voor kinderen zoals ik. En dat er met ons wordt gepraat en niet over ons.

De wereld heeft kinderen zoals wij nodig: creatieve denkers die buiten de al bewandelde paden durven gaan.

Mijn droom is een busje opknappen en ombouwen naar een camper en daarin gaan wonen. Dan een kat uit het asiel halen en samen de wereld ontdekken. Ik zou mijn eigen game willen ontwerpen en blijven tekenen en fotograferen.”