Marenthe (11) schrijft zelf:
“Is het raar dat ik alles van de basisschool heb weggestopt? Ik kan er niet bijkomen.
Als ik me niet fijn voelde, dan blokkeerde ik. Dan kon ik helemaal niets meer. Dan voelde ik me bang, maar vaak ook boos. Ik haatte mijn hoofd dan.
Soms kreeg ik straf, omdat ik in een blokkade raakte.
Het voelde niet goed als de leerkracht schreeuwde in de klas.

Wat ik zou willen is een school waar hoogbegaafde kinderen lieve leraren hebben. Die genoeg en moeilijk werk voor ze hebben, maar waar ze wel hulp bij willen geven. En niet denken dat we alles zelf wel kunnen.
Scholen moeten leraren beter uitzoeken. Ze moet vooral heel lief en geduldig zijn. Ook moeten ze meer kennis van hoogbegaafdheid hebben. Alle leraren!
Nu ik op de middelbare school zit, voel ik me fijn.”

Alessandra, de moeder van Marenthe, schrijft:
“Voor onze dochter ging het mis vanaf groep 1 op de basisschool. Wij werden als die pushende, zeurende ouders gezien. Dat ik zelf in het onderwijs werk, maakte het niet makkelijker.
We wisten altijd wel dat Marenthe iets voorliep op leeftijdgenoten, maar zij was ons referentiekader. Dus voor ons was het normaal. Totdat ze naar school moest.
Marenthe veranderde van de liefste peuter in een boze kleuter met autistische trekken. Ze kwam binnen 5 weken zwaar overspannen thuis te zitten. Omdat we niet weer zo’n jaar wilden als met haar zus Philine, zijn we met Marenthe naar een orthopedagoog gegaan.

Ze was helemaal niet autistisch, maar voelde zich inmiddels zo onveilig en onbegrepen, waardoor ze autistische trekken kreeg. Het bleek dat ze een IQ boven de 145 had en als vierjarige op minstens het niveau van een 7 jarige zat.
School verklaarde zich handelingsverlegen en om een lang verhaal kort te maken. Er volgden nog 4 basisscholen. Onveilig of wederom handelingsverlegen. Op een van deze scholen heeft Marenthe een trauma opgelopen door een meester.

Ze heeft 3 jaar trauma behandeling gehad.
Marenthe heeft veel thuisgezeten. Drie jaar lang wekelijks therapie gehad. Ze durfde niets meer. Teveel meegemaakt, teveel onbegrip. Maar sterk als ze is, is ook zij goed van de basisschool gekomen. Bijzonder genoeg waren de laatste weken van de basisschool de beste weken voor beide meiden.
Een jaar geleden had Marenthe weinig energie. Hobby’s lukten niet, school lukte niet. Nu zit ze net 4 weken op het gymnasium. Ze gaat volledig naar school, komt zonder problemen uit bed, ze zit op toneelles en gaat ook nog bij het Pasveerkorps.”