Nieuwe scholen, denkers, sprekers, schrijvers, onderzoekers, ervaringsdeskundigen… velen willen anders en zetten prachtige initiatieven op.
Wat is mogelijk om vanuit verbinding aanpassingen te maken in het schoolsysteem?
Ik heb het antwoord niet, die rol bedeel ik mezelf niet toe, maar ik verzamel graag wat ik tegenkom tijdens dit project in een overzicht.
Het is mijn hoop dat dit project een rimpel-effect bereikt. Soms is een steentje in het water gooien genoeg. Wat mij betreft gooien we een lawine aan stenen in het water. Laat de golven maar komen.
Podcast: Iris Valentina in gesprek met De Beelddenkers Podcast
Voor mijn project ‘Kinderen van het onderwijs’ mocht ik in gesprek met Natasja Esmeijer- van Mullem van de Beelddenkers Podcast. Natasja Esmeijer begeleidt kinderen, jongeren en volwassenen die in beelden denken met huiswerkbegeleiding, begeleiding op maat en inzicht in hun eigen brein. In de podcast gaat ze met diverse professionals en ervaringsdeskundigen in gesprek om een bijdrage…
Keep readingNieuws: D66-initiatiefwetsvoorstel ‘leerrecht’ naar de Raad van State
“Scholen hebben nu te weinig ruimte voor het bieden van maatwerk aan deze kinderen. Ook worden ouders vaak gedwongen tot het ziekmelden van kinderen of zelfs het aanvragen van een vrijstelling van de leerplicht. En de verantwoordelijkheden van de school, de leerplichtambtenaar en het samenwerkingsverband sluiten niet goed op elkaar aan. Met de initiatiefwet ‘leerrecht’…
Keep readingArtikel: ‘Onze samenleving moet gebaseerd zijn op de dromen van onze kinderen.’
“Er is niks mis met onze jeugd, zeg ik haar. Maar er is wel veel mis met de volwassenen die de samenleving als een machine hanteren en de jongeren tot inwisselbare standaardonderdelen willen vormen en onderwijzen. Jullie jongeren, zeg ik haar, zijn de voelsprieten van een samenleving. Wat de jeugd massaal mentaal ziek maakt zegt…
Keep readingSchool: Agora onderwijs
“Agora gaat over autonoom leren. Bij autonoom leren is de lerende (het kind/de leerling) in de lead. Het kind is eigenaar van zijn eigen leren. Die autonomie gaat zo ver dat het kind als enige bepaalt wat zinvol is voor hem of haar. Het gevolg is dat elk kind zijn eigen leerroute volgt. De leervraag…
Keep readingArtikel: Leraar Bart komt op voor het stille kind
“Rustige leerlingen, daar heb je als leraar geen omkijken naar. Toch? Integendeel, vindt Bart Heeling, leraar in het speciaal onderwijs. Stille leerlingen moeten juíst meer gezien worden. In augustus hield hij een kort pleidooi voor ze op LinkedIn. In no time had de post meer dan 5.000 likes en ruim 300 reacties. Tijd voor een interview met…
Keep readingArtikel: Leer me liever Java, in plaats van Duits
Het is mooi dat kinderen gehoord worden in hun mening over de vormgeving van het onderwijs. Het schoolsysteem heeft een urgente upgrade nodig naar de tijd van nu. We hebben burgers nodig die creatief en flexibel kunnen denken, gezien de snelle veranderingen waar we in de maatschappij mee te maken hebben. Wat moet een kind…
Keep readingOntmoeting: Martijn Bellaard
Via de mail kreeg ik een uitnodiging om in gesprek te gaan met Martijn Bellaard, coach/docent ICT opleiding bij de HU. Het project Kinderen van het Onderwijs had zijn aandacht gegrepen, vanuit persoonlijk oogpunt, maar ook als professional, werkend met een nieuwe didactiek. Het enthousiasme waarmee hij vertelt over hun vernieuwende aanpak in de opleiding…
Keep readingArtikel: ‘Gekke inhaalslag’ meisjes: vaker gedragsproblemen, meer drugs- en alcoholgebruik
“Die prestatiedruk komt overal terug”, zegt de Utrechtse hoogleraar Kleinjan. “Scholen worden afgerekend op bijvoorbeeld hun slagingspercentage. Dat werkt door op ouders, die het beste willen voor hun kind. Dus als je die prestatiedruk wil aanpakken, moet je als maatschappij een breed debat voeren: wat vinden we belangrijk? Cognitief excelleren of goed in ons vel…
Keep readingOntmoeting: Pascal Neleman, omgevingsdeskundige
Afgelopen woensdag ontmoette ik Pascal Neleman voor een gesprek in mijn studio. Als fotograaf lever ik mijn bijdrage aan onderwijs-hervorming, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Wat we nodig hebben is een web van professionals en ervaringsdeskundigen, die samen op zoek gaan naar duurzame veranderingsprocessen. Pascal weet alles van zintuigen en hoe…
Keep readingFilm: My Journey for Education
Merlijn Goldsack is als elfjarige een vrolijke, slimme jongen met een hoofd vol ideeën. Maar er is een groot probleem: Merlijn heeft autisme en kan niet naar school. Een schoolklas is voor hem veel te druk. Een harde stem, ruziënde kinderen of een gemene opmerking komen extra hard bij hem binnen. “Dan spat mijn hoofd uit…
Keep readingTed Talk: Do schools kill creativity?
“Picasso said: all children are born artists. The problem is staying an artist when you grow up.” Sir Ken Robinson zet in deze TEDTalk uiteen hoe het onderwijs de creativiteit bij kinderen in de kiem smoort. “We need to rethink the fundamental principles on which we educatie our children.” Kijk Do schools kill creativity? En…
Keep readingBoek: Van Binnenuit
Wat als onderwijs niet systeemgericht was, maar mens- en wereldgericht? Waarom nog werken vanuit een leerstofjaar-klassensysteem, terwijl je voor ieder kind boeiend onderwijs op maat zou willen? Deze tijd vraagt niet om de zoveelste verandering van buitenaf, maar roept om hervorming van binnenuit. Nicole Hanegraaf schreef een boek over het schoolsysteem en hoe het anders kan. Haar…
Keep readingPodcast: Juliëtte Schraauwers en de NOW School
Een inspirerende podcast van Het Groene Hart, waarin Juliëtte Schraauwers met enthousiasme vertelt over haar nieuwe school in Hilversum. Deze is gebaseerd op de NOW school in Bali. Terug naar de natuur, intrinsiek leren en een heel ander schoolsysteem. Ook is ze open over de uitdagingen en de vooroordelen waar ze mee te maken krijgt.…
Keep reading